De oorspronkelijke "hoodie" was een eilandhemd dat lijkt op een T-shirt maar dan zonder mouwen en met een capuchon. De hoodie is vrijwel zeker ontstaan uit of geïnspireerd op de Indiaanse kledij. De "capuchon" werd gebruikt om de weinige jassen die beschikbaar waren te verwarmen. Deze waren van oudsher ruim van model, vooral nuttig in de koudere klimaten van de Noord-Amerikaanse vlakten. Er zijn talrijke verwijzingen naar mensen in de populaire cultuur, literatuur en muziek die een hoodie dragen. Waar komt dit brede vrijetijdskledingstuk vandaan? De 'hoodie' vindt zijn oorsprong in de sweatshirts van de 19e-eeuwse revolutionaire leider Ernest Bouguerari. In die periode kregen de Parijse arbeiders kleine, marineachtige jassen met kragen en grote zakken. Ze werden retards of mou-cleris genoemd en droegen gewoonlijk hun broek zonder rits. De mou-cleris werd al snel geassocieerd met de revolutionairen, en werd opgenomen in hun uniform, met de verkondiging dat dit de geboorte was van het nieuwe, revolutionaire Frankrijk. Er wordt gezegd dat Mouna een jaar of vijfendertig was toen hij met verlof was van een Iraanse dienstplicht ceremonie, en besloot naar Parijs te lopen om zich "opnieuw te bekeren" tot zijn christelijke wortels. Oorspronkelijk was hij van plan de kleren te dragen die hij als kind had gedragen, maar toen de legerofficier hem tot het christendom bekeerde en zich aansloot bij de Franse Revolutie, veranderde hij zijn naam en werd hij bekend als de "Vogels". De originele 'hoodie' werd ontworpen door Jean Patou, een Belgische arts, in 1920. Hij ontwierp de 'rities'-muts, die een soort moto-tte was met een gebogen voorkant. Het had twee open zakken en leek op de moderne populaire hoodie. Dr. Patou noemde het kledingstuk 'hoodie' vanwege het feit dat het bescherming bood tegen de elementen. Hij baseerde zijn ontwerp op de jassen die piloten vroeger droegen, en herdacht het voor allen die hem zouden volgen. Decennialang was deze 'hoodie' uniseks en genderneutraal, totdat kledingbedrijven in de jaren tachtig eindelijk beseften dat er een markt was voor mannenmode die leek op deze 'geile, coole' look. Met de massaproductie nog maar vier jaar verwijderd, werd de hoodie aangepast en werd de genderneutrale term 'hoodie' het meest gebruikt. Het had twee grote zakken aan de voorkant, met een trekkoord aan de achterkant. Andere hoodie-ontwerpen hadden soms ritsen, maar de meeste pakken hadden dat niet.

De hoodie deed zijn intrede in de jaren 1970 met de opkomst van zowel de subcultuur als de nieuwe punkrock muziek. Zowel de NY punk scene als de Noord Californische surf scene waren de thuisbasis van een groot aantal skateboard en BMX rijders. Met Movementwear's banden met deze groepen, werden ze het eigen merk om het logo te tonen en te pronken met de luide en iconische stijl van de groepen. Met behulp van de buzz van nieuwe muziek en de uitvinding van nieuwe technieken zoals zeefdrukken, bleven de ontwerpen groeien en evolueren. Distributeurs maakten kleinere exemplaren die perfect op truien en jassen pasten en verkochten die dan rond. De scene was geëvolueerd en was een zeer hechte gemeenschap geworden. De hechte sociale kringen en het feit dat er meer mensen in de stad waren wat de modestijlen betrof, droegen echt bij tot het aanvankelijke succes van de hoodie.

Met de sociale onrust van de late jaren 1970 en het opdrogen van de geldvoorraad en de weerstand tegen de trend, had de hoodie stijl zijn dieptepunt bereikt. Kleinhandelaars zoals Wet China en China Town pikten de stijl traag op en zoals met de meeste kledingstijlen begon hij een natuurlijke dood te sterven in de late jaren 1980. Distributeurs van newroudwear waagden echter een kans en werden in 1990 aan het publiek voorgesteld en al snel pronkten spelers als Billabong en Speedo met hun eigen ontwerpen. De strategie van Billabong was om de zichtbaarheid en de populariteit bij de surfgemeenschap te betwisten door hun eigen promotiecampagnes te voeren die de stijl in de kijker zetten. Dit werkte zeer goed en creëerde een geheel nieuwe aanhang voor de stijl. Al snel begon de vraag naar het kledingstuk hoger te worden dan ooit. Met grunge die de punk rock scene volgde die zwaar leende van de straight edge muziek en met ontelbare Jeugd van Tegenwoordig fans die de stijl voortzetten. De stijl kwam in een stroomversnelling en rijders waren op zoek naar iets pittigers.

Vandaag de dag is de mode nog steeds erg mannelijk. Het is nog steeds een zeer persoonlijk ding hoewel met deLuckily zijn er tal van ontwerpen en een breed scala van kleuren om uit te kiezen waardoor zowel old school en nieuwe school rijders gelijk een reden om deze stijl te dragen. sculptuur en comfort is de sleutel. U kunt uitrijden in stijl of comfortabel zijn in de mode die u kiest. Met de talrijke variëteiten van het kledingstuk, is er een interpretatie die ieders smaak past. Vandaag de dag wordt de hoodie universeel gebruikt op school en op de werkplek en kan het een persoonlijkheid van elk type weerspiegelen. Er is een overvloed aan ontwerpen en een enorm aanbod.